julkalenderprofil

6 december

Tips för egenutgivare

Eftersom jag arbetar som grafisk formgivare med specialinriktning på böcker vill jag komma med lite tips som rör just detta.

Det första och viktigaste tipset är att i största möjliga mån anlita ett proffs.

Men om du inte har råd eller möjlighet att anlita ett proffs är det ett par saker du måste tänka på:

Omslaget:

  • Omslaget ska sälja boken, inte redogöra för hela dess handling.
  • Omslaget ska skapa lust och köpbehov.
  • Omslaget ska vara enkelt och inte innehålla för mycket plotter. Tänk på att omslaget ska se bra ut även som en tumnagelbild på Adlibris
  • Omslaget ska ha hög kontrast. Hur bra syns egentligen titeln och författarnamnet?

Inlagan:

  • Inlagan ska vara luftig och det ska finnas bra med marginaler.
  • Man ska efter bästa förmåga plocka med sig den grafiska formen från omslaget in i boken för att skapa ett helhetsintryck. Detta kan till exempel gälla typografi.
  • Inlagan bör sättas i en seriff, dvs ett typsnitt med klackar såsom Garamond, Minion, Scala etc.
  • Om du väljer att köra marginaljusterat (dvs jämn höger- och vänsterkant) måste du jobba mycket med manuell kontroll av avstavningar för att undvika  s p ä r r a d e  rader vilket ger ett slafsigt intryck.
  • Försök använda storlekar som ligger mellan 11/14 – 14/18 för bästa läsbarhet.
  • Undvik att använda ”Skärmteckensnitt” som till exempel Arial och Calibri eftersom dessa inte är designade med tanke på löpande text i tryckt form utan för att visa text så bra som möjligt på skärmen.

Tänk på att omslaget är det som säljer boken i första hand. Baksidestexten i andra hand och de inledande kapitlen i tredje. Lägg med andra ord energin på detta om du vill sälja din bok.

Anders Nyman

No comments yet.

Kommentera

Bokutgivaresällskapet Seriff
c/o Torsten Larsson
Kaptensvägen 3
247 41 Södra Sandby

info@seriff.se