Emilie Schepp

Emilie Schepp – min resa

Emelie ScheppI Sverige finns det många författare som arbetar hårt för att lyckas med sitt författarskap, som hittar olika vägar att nå fram till läsare, som är sina egna fraktbolag, marknadsavdelningar, redovisningskonsulter och säljbolag.  Och varje år dyker fler och fler egenutgivare upp. När jag gav ut min bok Märkta för livet satte jag målet att jag inom två år skulle bli Sveriges främsta egenutgivare. Det tog bara ett halvår.

Sommaren 2013, då Märkta för livet släpptes, hette Sveriges främsta egenutgivare Kaj Karlsson. Han hade då lyckats sälja 16 000 exemplar av sin debutroman Operation Nordvind. För att kunna gå om honom behövde jag producera en bok som så många som möjligt hade råd att köpa. Eftersom inbunden bok är dyrare att producera och därmed också dyrare att köpa bestämde jag mig för att trycka boken i pocket.

Jag tog reda på att det finns något som heter tryckstöd. Om man trycker sin bok i en upplaga som understiger 5 000 exemplar kan man få rätt till ett stöd som motsvarar kostnaden för trycket. Därför tryckte jag Märkta för livet i 4 999 exemplar.

När pallarna kom hem till garageuppfarten undrade jag faktiskt vad jag hade gett mig in på och målet med att sälja 16 000 böcker kändes väldigt långt bort. Men jag bar in böckerna i källaren och började sedan ta kontakt med återförsäljare som Akademibokhandeln, Pocketgrossisten, Adlibris och Bokus.

Bara en månad senare tryckte jag ytterligare 5 000 böcker. Det blev alltså inget tryckstöd för mig, istället blev det fler och fler upplagor, och i dag har nästan 40 000 exemplar, trettio pallar böcker, lastats av på min garageuppfart och burits in i källaren, packats om, skickats eller levererats direkt till återförsäljare och vidare till läsare.

När jag bestämde mig för att bli egenutgivare visste jag ingenting om bokbranschen. Helt ärligt. Många säger att kunskap är makt, men i mitt fall var min okunskap en vinnande faktor. Hade jag känt till alla hinder, vilken misstänksamhet det finns mot egenutgivare och hur svårt det är att tränga igenom bruset, hade jag kanske inte vågat. Då hade jag kanske bara stirrat mig blind på hur omöjligt allting verkade vara. Vilket hade varit dumt. För det var inte omöjligt.

Och glöm inte – misstänksamheten finns bara i branschen. Läsarna bryr sig inte ett dugg om vilket förlag som har gett ut boken. De vill bara ha en bra bok.

Framgång handlar inte om tur. Det handlar om hårt arbete. Visar du vad du vill med din bok och ditt författarskap så kommer också de traditionella förlagen att uppmärksamma det. Det är inte säkert att du har som mål att kliva upp på ett traditionellt förlag, men OM du har det så lönar det sig att visa att du är driven och engagerad. De stora förlagen håller hela tiden ögonen öppna på egenutgivna böcker och om försäljningen går bra så kommer de med all sannolikhet att erbjuda den författaren kontrakt. Därför tror jag att egenutgivning kommer att spela en allt större roll i framtiden och kanske till och med att bli den nya manushögen.

De allra flesta som det går bra för har ett team omkring sig. Jag har haft hjälp av en lektör, redaktör, grafisk formgivare och min man och mentor Henrik Schepp. Jag lyckades bra som egenutgivare, därför övervägde jag noga beslutet att skriva avtal med ett traditionellt förlag. Efter framgångarna var flera intresserade av att ge ut min bok, och jag valde till slut Wahlström & Widstrand. Märkta för livet lanseras på nytt nu i september 2014 och serien med åklagare Jana Berzelius är såld till åtta länder.

Till sist tänkte jag dela med mig av några tips. Jag hoppas att de kan hjälpa dig som egenutgivare att lyckas:

  1. Visa vad du vill med din bok och ditt författarskap. Ta chansen att synas när du har den.
  2. När du kontaktar återförsäljare – våga få nej. Vad är det värsta som händer? Du får nej. Du exploderar inte.
  3. Anlita professionell hjälp som redaktör/korrekturläsare/grafisk formgivare.
  4. Var representativ. Tänk hela tiden kvalitet och varumärke. Var välklädd när du representerar din bok.
  5. Nyttja de sociala nätverken och var aktiv. Men var noga med vad du skriver på skriver och visar på din blogg/författarsida/instagram.
  6. Pitchen ska sitta! När någon frågar vad din bok handlar om ska du snabbt kunna ge en kort och säljande beskrivning av handlingen.
  7. Våga sälja din bok. Prata gott om den, var stolt över den.
  8. Att sälja är bra, men att synas är också väldigt bra. Även om ingen köpte din bok på en signering så såg de dig och boken. Nästa gång de besöker en bokhandel känner de förmodligen igen omslaget, och kommer att köpa den.
  9. Är du utgiven på ett stort förlag, litet förlag eller egenutgivare – so what? Det är bara branschen som sätter hinder, inte läsarna. Läsarna bryr sig inte ett skvatt om vilket förlag du är utgiven på. De vill ha en bra bok.
  10. Det är bara du som kan signera, prata för boken, delta i författarkvällar – så gör det!
  11.  Uthållighet är underskattat.
  12. Var kan du hitta läsare? Och var kan du hitta läsare som sedan kommer att prata gott om din bok? Ta kontakt med bokbloggare som bloggar i din genre, bokcirklar, recensenter, lotta ut boken i lokaltidningen eller på din Facebooksida.
  13. Var passar din bok extra bra? Är du född i Finspång – ta kontakt med en lokaltidning. Är du snickare på dagtid – se om en branschtidning vill skriva om ”snickaren som skrev en bok”. Handlar boken om en man som älskar fiske? Kanske en fiskeförening vill sälja den till sina medlemmar?
  14. Och – ha alltid ett par exemplar av boken med dig, man vet aldrig när en potentiell köpare dyker upp.
No comments yet.

Kommentera

Bokutgivaresällskapet Seriff
c/o Torsten Larsson
Kaptensvägen 3
247 41 Södra Sandby

info@seriff.se