logga_kvadratisk_as375c

Håll koll – ingen annan gör det åt dig

När jag startade eget förlag skrev jag avtal med flera olika aktörer, bland andra Adlibris. De ville ha 20 procents rabatt på f-priset mot att i gengäld hålla ett litet lager och kunna säkra snabb leverans till kunden.

Jag har inte ångrat att jag gjorde det. Samarbetet har varit gott, förlaget har fått möjlighet att visa upp sina titlar i olika kampanjer och om det funnits frågetecken har jag snabbt fått svar via mejl. En stor fördel är också att de skickar ut ett fakturaunderlag vid varje månadsskifte, där jag bara behöver fylla i aktuellt fakturanummer. Försäljningsstatistik, lagersaldo och förteckning över antal gjorda beställningar finns också tillgängligt och är till god hjälp vid planering. Försäljningen har varit oändligt mycket bättre hos Adlibris än hos samtliga andra aktörer. Lite intressant, och tråkigt, är att en klar nedgång märktes när Adlibris lanserade sin nya sajt i augusti förra året, och det hos i princip alla förlag. Men i stort sett har allting tickat på bra.

Tills årets bokrea började. Grim förlag valde ut tre titlar och sänkte priset med 50 procent. Försäljningen gick mycket bra, och Adlibris lade flera beställningar för att fylla på lagret. Det kostar 50 kronor att skicka böcker till Adlibris mellanlager, oavsett hur många de beställer. Från Grim brukar de beställa tio åt gången, och vid behov göra beställningar flera gånger i veckan. När det blir riktigt många beställningar efterskänker de fraktkostnaden helt.

En dag kom en udda beställning, på fem respektive fyra böcker. Jag fattade misstankar och mejlade inköpsavdelningen. Samtidigt skickade jag iväg böckerna och väntade på svar på mina frågor. Det kom inget. När jag loggade in på min kontosida hade den förändrats, vissa kolumner var borta och det gick inte längre att se beställningar eller fakturahistorik.

Jag mejlade ytterligare en gång och påminde om att de kanske behövde göra en tilläggsbeställning på en titel, där lagret var nere på tre böcker. Inget svar. Till slut ringde jag och bad att få prata med någon på inköpsavdelningen. De hade inte tid med mig, men strax därpå fick jag ett kort svar på mitt första mejl där de lovade att titta på det.

Jag ringde en gång till. Det var fredag, jag skulle åka iväg över helgen och ville få iväg beställningar eftersom antalet böcker i lagret nu var nere på noll på reatitlarna. De lovade ringa mig så fort de kom tillbaka från lunch, och de var medvetna om att ärendet var mycket brådskande.

Jag plockade med mig böcker, kartonger, handskrivna följesedlar, fraktsedlar och tejp för att kunna fixa även en sen beställning, på resande fot.

Men det kom inget telefonsamtal. Inte heller något förklarande mejl eller någon beställning. Jag var helt borta ur deras värld. Precis. Borta ur deras värld. Eller snarare bortplockad som avtalskund.

På måndagen ringde jag igen, och när jag fick beskedet att de skulle ringa upp när de kom tillbaka från ett möte förklarade jag att jag tänkte hänga kvar i luren tills jag fick prata med någon som kunde ge mig svar på frågorna. Jag blev kopplad till någon som ÄNTLIGEN hade tid med mig.

Det var mycket riktigt som jag börjat misstänka. Av outgrundlig och outredd anledning hade mitt konsignationsavtal stängts av, och de udda beställningar som dykt upp (ett par till sedan trubblet började) var på redan sålda böcker och inte för att fylla på något mellanlager.

Efter mycken möda och stort besvär rättades allt till. Visserligen blev lagersaldot helt galet, fakturabeloppet bara en tredjedel av den faktiska försäljningen och beställningen som gjordes såg inte heller ut som den vanligtvis gör. Men efter ytterligare ett par vändor var även det fixat.

Så. Vad jag vill ha sagt med den här långa drapan är följande: Håll koll. Håll stenkoll på allt som har med ditt förlag att göra. Det kan lätt bli fel, och om inte du uppmärksammar det är risken stor att ingen annan heller gör det.

 

No comments yet.

Kommentera

Bokutgivaresällskapet Seriff
c/o Torsten Larsson
Kaptensvägen 3
247 41 Södra Sandby

info@seriff.se