usa2013

Sälj din bok

Idag medverkade jag i en intressant tråd på Facebook. Johan Zillén från Akademibokhandeln på Center Syd (Löddeköpinge) lade upp en faximil på en artikel som berättade att ingen egenutgivare återfanns på listan över 2013 års 100 mest sålda boktitlar. Dock fanns det två före detta egenutgivare med.

Det blev en del synpunkter på artikeln. Jag ansåg (och anser) att det finns ett motstånd hos bokhandlarna att ta in egenutgivet material. En riktig stoppkloss faktiskt. Det kan fungera att ta sig in på lokala boklådor ifall boken har en lokal anknytning eller du kan motivera butiken på annat vis. Men att ta sig in centralt på kedjorna har jag hittills inte hört någon alls som lyckats med.
Det påstods att de stora förlagen erbjuder sig att marknadsföra boken ifall kedjan tar in samt att köpa sig extra plats i kedjans butiker genom rabatter med mera.

Det kan en egenutgivare aldrig slåss mot. Det blir olika villkor för stora och små.

Jag föreslog då att butikerna borde ha en hylla med enbart egenutgivare. Det hade gett två fördelar direkt:
Dels hade det funnits en färdig kanal in för egenutgivaren. Motståndet minskar alltså radikalt.
Dels hade kunderna uppmärksammat egenutgivna böcker på ett annat vis än idag.

Seriffs Bokhylla är en bra utgångspunkt för innehållet i en sådan egenutgivarehylla i butikerna.

Sölve Dahlgren på HOI gav några värdefulla råd i tråden.

Ju bättre man känner till spelreglerna, desto större chans har man att anpassa sin strategi. För den som inte vet är jag också VD för Hoi Förlag, samt författare både på Hoi och en gång i tiden egenutgivare.

Ska jag ge ett råd till nya egenutgivare så blir det att…

  1. …fundera ut minst tio alternativa försäljningskanaler till bokhandel och nätbokhandel
  2. …bygga relationen med alla bokhandlare inom köravstånd och övertyga dem om att plocka in dina böcker på kommission. Givetvis också att hitta argument till varför din bok ska fungera i just deras bokhandel med deras kundsegment (vilket också skiljer sig åt).

Central införsäljning är lurigt. Det finns en massa oskrivna regler (som t ex att de knappast tar i en bok som inte ligger hos Förlagssystem eller Stjärndistribution och inte godkänner ”egen distribution” om den inte heter Samdistribution och ditt förlag heter Bonniers) och att det bygger på relationer och vad du gjort tidigare. Om du är helt okänd blir det svårare att övertyga dem om att en ny titel ska sälja än om du året före genererade miljoner i försäljning åt dem med din förra titel…
Sen köper faktiskt enskilda bokhandlare in böcker som kunder efterfrågar. Ingen av mina böcker i InnebandyPiraterna-serien är centralt insålda, men jag har sålt hundratals böcker i bokhandeln ändå hos skärpta enskilda bokhandlare – både i och utanför kedjorna.

(Sölve Dahlgren har tillsammans med Lars Rambe skrivit en bok om att lyckas som författare. Den hittar du här)

Jag tror inte på något sätt att det är omöjligt att sälja in centralt till kedjorna men det krävs en enastående bok och en enastående envishet för att lyckas.

Tillsammans blir vi starkare och kan lättare föra diskussioner med till exempel bokhandeln. Mitt tips till dig som egenutgivare: Gå med i Seriff.

Torsten Larsson

/Ordförande

No comments yet.

Kommentera

Bokutgivaresällskapet Seriff
c/o Torsten Larsson
Kaptensvägen 3
247 41 Södra Sandby

info@seriff.se