Invalido_omslag

Sex tips till bättre omslag

Vad får dig att falla för en bok? Tips från andra? Den maffiga baksidestexten? Placeringen på topplistan? Allt det här kan givetvis spela in, men inget har nog så stor betydelse för en bok som omslaget. Det ska på ca 3 sekunder (studier har visat det) övertyga din presumtiva läsare att det är just DIN bok hen ska köpa.

I en normal bokhandel trängs varorna tätt, tätt, tätt i bokyllorna. vissa vrids med framsidan utåt medans andra böcker står med ryggen ut mot kunden. I detta myller av tryckta sidor ska du lyckas övertyga din läsare om att välja just din bok. I det läget gör du inte det genom en fantastisk story eller vackert språk. Det enda du har att sälja med där och då är omslaget.

Man kan länge diskutera tycke och smak men det hade jag inte alls tänkt göra utan istället peka på fem faktorer som kan vara skillnaden mellan försäljning och att bli kvarlämnad på hyllan.

1) Bildsätt din berättelse.

På en enda sida ska du visualisera vad hela boken handlar om, har för stämning, har för inriktning och vänder sig till för målgrupp. Fundera länge och väl på ett eller ett par ord som bäst sammanfattar din berättelse och basera därefter omslaget på dessa ord

2) Använd kontrast

Om du bok är ljus, använd mörka eller väldigt färgglada typsnitt och andra grafiska objekt. Och vice versa så klart. Lek med kontrasterna så att titeln och författarnamnet syns på bästa tänkbara sätt

3) Tänk stort och litet

Låt titeln och författarnamnet ta stor plats på omslaget, och låt bilden komma fram däremellan. Om du gör ett kollage kanske du ska titta på nyckelbilder som är viktiga att lyfta fram och att de verkligen kan ses tydligt. Tänk på att du ska tydligt kunna läsa både titel och författare på en 50×70 pixlars webversion, för det är så det ser ut på onlinebokhandeln. Är inte omslaget läsbart i det formatet så kommer ingen att intressera sig för din bok.

4) Använd bildbanker

Om du inte är proffsfotograf själv, undvik att använda egna bilder, om inte det är själva syftet med boken. Sällan håller privata bilder så hög produktionskvalitet att det funkar. Det finns många bildbanker där du lätt kan leta upp bilder för rätt låga kostander idag. Sök på Flickr under CC-licenser. Du kommer förvånas över vad fina alster det finns där. Glöm inte att ALLTID dubbelkolla med fotografen innan du använder en bild. Aldrig kul att få problem i efterhand med upphovsrätten.

5) Gyllene snittet

Använd dig av trepunktsmetoden och det gyllene snittet, vilket innebär att omslaget aldrig ska mer än tre fokuspunkter och att blicken alltid först hamnar ca 33% ner på sidan vilket man bör utnytja för det man vill att kunden först ska lägga märke till.
Titeln är en fokuspunkt, forfattarnamnet en andra och del av bilden en tredje. Givetvis kan man vid olika situationer avvika från detta, men det är en väldigt bra grundregel.

6) Använd egna typsnitt.

Med detta menar jag att undvika de klassiska standardtypsnitten som finns i din PC eller Mac och i stället använda typsnitt som blir till varumärken på din bok. Det finns många exempel på böcker som blivit sin typografi. Surfa ut på dafont.com och leta rätt på typsnitt som passar din titel. Där finns allt möjligt i stilväg och mycket av det får användas komersiellt. Kolla i information under varje typsnitt.

Och jag säger som jag alltid gör; är du osäker prata med någon som vet. Mer ofta än inte kan ett proffs hjälpa dig på traven för en billig peng, kanske bara genom att städa upp det där sista och få till den där pricken över i:et på ditt omslag.

Slutligen skulle jag vilja be er som går i egna tankar om att göra omslag att titta på nedanstående TED-film med

http://on.ted.com/Kidd

 

Omslaget ovan, som är ett exempel på ett bra utformat omslag, är Invalido, skriven av Christian Wass och utgiven av egenutgivarförlaget Hoi Förlag.

, , ,

Trackbacks/Pingbacks

  1. Släpp formen fri | Bokutgivaresällskapet SERIFF - 13 september, 2013

    […] är mycket att tänka på när man formger omslag (läs gärna tidigare artikel om detta ») och vikten av att anlita en professionell formgivare kan inte nog betonas. Men hur gör man ett […]

Kommentera

Bokutgivaresällskapet Seriff
c/o Torsten Larsson
Kaptensvägen 3
247 41 Södra Sandby

info@seriff.se