En av världens mest sålda böcker genom tiderna, Dans Browns ”Da Vinci-koden”. Ett relativt enkelt omslag som bara visar delar av Mona-Lisas ögon. Mer avslöjande än så behöver det inte vara för att sälja över 50 miljoner exemplar av en bok.

Släpp formen fri

All forskning pekar åt samma håll. Omslaget är oerhört viktig för att en bok ska ha en chans att sälja. Omslaget har ungefär 2-3 sekunder på sig att övertyga läsaren om att det just är den boken han eller hon ska välja ut i hyllorna och köpa.

Det är mycket att tänka på när man formger omslag (läs gärna tidigare artikel om detta ») och vikten av att anlita en professionell formgivare kan inte nog betonas. Men hur gör man ett säljande omslag då? Det är en fråga som de flesta ställer sig, alltifrån egenutgivare till stora förlag. Det finns inget färdigt universalrecept, men det finns en fälla som väldigt många går i,  som man med enkla medel kan undvika.

När man som formgivare får uppdraget att designa ett bokomslag följer det ofta med en hel flora av uttalade och outtalade önskemål och visioner. Och om det är författaren man diskuterar direkt med är detaljerna ofta väldigt utstuderade. Jag har vid flera tillfällen fått uppdrag där man specificerat detaljer som är omöjliga att tillgodose utan att fotografera omslagsbilden, vilket ofta egenutgivna författare inte tar sig råd till.

Det ska vara en vit man, klädd i kristrecksrandig kostym med 30-tals-snitt, med ryggen mot kameran. I höger hand ska han hålla en grön flaska, och i den vänstra en apelsin med en bit grön kvist. På sitt huvud ska han ha en grön stickad mössa. Sedan ska det finnas ett Cessna 512 flygplan i luften, men en trasig högermotor och det ska vara en tydlig stadsiluett av Göteborgs innerstad, sett från Stora Teatern, i bakgrunden

En av världens mest sålda böcker genom tiderna, Dans Browns ”Da Vinci-koden”. Ett relativt enkelt omslag som bara visar delar av Mona-Lisas ögon. Mer avslöjande än så behöver det inte vara för att sälja över 50 miljoner exemplar av en bok.

En av världens mest sålda böcker genom tiderna, Dans Browns ”Da Vinci-koden”. Ett relativt enkelt omslag som bara visar delar av Mona-Lisas ögon. Mer avslöjande än så behöver det inte vara för att sälja över 50 miljoner exemplar av en bok.

Sitter du och skrattar just nu? Då kan du sluta, för det här är inte alls ovanligt, även om ovanstående beskrivning är fiktiv. Däremot är det dumt! Författaren, om vi nu utgår från att det är hon/han som är uppdragsgivaren, gör nämligen ett riktigt kardinalfel.

Bokens omslag har ett enda syfte. Att sälja in boken till läsaren. Omslaget har inte som syfte att sammanfatta hela boken och behöver inte ens vara väldigt skarpt knuten till den, och det är detta kardinalfel som författaren gör. Omslaget ska inte vara ett referensverk till vad som händer i boken. Omslaget ska inte heller redogöra för exakta förhållanden eller skeenden inne i boken. Omslaget ska sälja!

Detta innebär alltså att hela den beskrivningen ovan, av hur omslaget ska se ut är helt onödig.

Författarens vision till omslaget är uppbygt av att denne har levt och andats med boken i flera år kanske och kan den utantill. All den informationen kan inte sammanfattas på ett omslag och det är definitivt inget som gör att den blir säljande.

En duktig formgivare har bra koll på hur man ska utforma ett omslag som säljer. En baksidestext eller en sammanfattning av boken räcker bra för att man ska kunna utforma ett säljande omslag, som visar köparen vilket genre det rör sig om och vad läsaren kan förväntas möta i boken. För när du väl har börjat läsa en bok, hur ofta går du tillbaka och jämför med omslaget?

Om du anlitar en formgivare för att ta fram ditt omslag – vilket jag hoppas att du gör – gör dig själv och boken en tjänst: släpp din egen vision av omslaget och lita istället på att formgivaren gör ett bokomslag som säljer, och som visar läsaren vad denne kan förvänta sig av boken. Det är nämligen det som är formgivarens uppdrag och det är det som formgivaren är duktig på.

Lycka till med omslaget till din bok!

, , , , ,

No comments yet.

Kommentera

Bokutgivaresällskapet Seriff
c/o Torsten Larsson
Kaptensvägen 3
247 41 Södra Sandby

info@seriff.se